- danni.dk bjærgningsudstyr
- Skovmaskine kæder
Green tracks
|
MINDRE PÅVIRKNING PÅ SKOVBUNDEN |
|||
I et samfund, hvor pleje af miljøet bliver stadig vigtigere, kan vi ikke ignorere den indvirkning, skovbrugsmaskiner har på skovbunden. Med henblik herpå gennemførte det biotekniske fakultet ved Universitetet i Ljubljana en undersøgelse i 2010. Grafen nedenfor viser en del af undersøgelsen, dvs. reduceret nominelt jordtryk mellem 30 og 50%, når man bruger spor i stedet for skovbrugskæder. | ||||
|
||||
|
||||
NEDBRINGER BRÆNDSTOFFFORBRUGBrug af greenTrack-spor øger kontaktområdet og reducerer dermed trækket til maskinen og den modstand, der skal overvindes, og reduceres samtidig brændstofforbruget. |
UDVIKLINGVi har gradvist udviklet greenTRACK-sporene i mange år, før vi nåede de ønskede resultater og oserer produktet på markedet. Vi har været i en konstant søgning efter et kompromis mellem materialernes holdbarhed, pris og påvirkning af miljøet. Under udviklingen samarbejdede vi med eksperter inden for materialer og termisk forarbejdning og slutbrugere, der har mest erfaring og, vigtigst af alt, gav feedback om brugen af spor. |
|||
MATERIALVALG |
LINKS |
SVEJS TANDEN |
SIDEELEMENTER I SPORERNE |
Vi har valgt rullede pro leser, ikke støbegods, da forskellige undersøgelser foretaget af eksperter har vist, at kun rullede pro leser opnår en tilsvarende ne struktur af materialet, hvilket sikrer en jævn og tilstrækkelig hårdhed og sejhed gennem hele processen. Vi har valgt borstål, der opnår et optimalt forhold mellem hårdhed og sejhed efter hærdet. Hårdhed er vigtig på grund af slid på sporene, mens sejhed sikrer, at materialet ikke er skrøbeligt og ikke revner under større belastninger.
|
En vigtig del af sporene er linkene. Baseret på analyser og afprøvning har vi bestemt de optimale diametre på leddene, som giver den passende transmission af kræfter og ikke øger banens vægt. Vi har udviklet Ø 22, Ø 26 og Ø 30 mm led. Oftest integrerede er Ø 26-links, der er designet til at modstå de sværeste opgaver og muliggøre |
Ud over lænkerne er svejste tænder også under en stor belastning og de mest udsatte. Materialet er det samme som for proceserne, hvilket sikrer de samme svejseforhold. Tænderne svejses serielt inden varmebehandlingen af banen for at undgå lokal blødgøring af materialet. Det sted, hvor tænderne svejses, er af en særlig form, hvilket giver yderligere støtte. Svejsningerne er jævn og kontinuerlig, hvilket sikrer en lang levetid og brugbarheden af tænderne. I de fleste tilfælde svejses en tand på krydsstykket - skiftevis på hver side. |
Funktionen af et sidepart er:
Minimal afstand mellem dækket og karosseriet er = 15 cm |